Medoc und seine Appellationen, Bourg und Umgebung, Fronsac, Pomerol, Saint Emilion und Umgebung, Entre Deux Mers, Graves und Pessac-Leognan, Sauternes und Co.
Danke fuer den Hinweis, ich hatte das gar nicht verfolgt. Die 2015er Mosel haelt mich noch auf Trab.
Trinkfreude hat geschrieben:Lafite (94), Margaux (?), Cos d‘Estournel (?), Pichon Baron (94), Palmer (?)…, auch Leoville Barton (?)
Wenn man bei google "Farr Vintners <Name des Chateau> 2014" eingibt, kommt man auf die entsprechende Seite und kann sich dort die VKN der einzelnen Kritiker anschauen, so diese existieren und bereits eingepflegt wurden. Gallonis Notizen von Februar 2017 sind im Einzelnen:
Lafite: The 2014 Lafite-Rothschild is a beautiful, vivid wine. It is also going to need a number of years to come together. All the classic Lafite signatures are present in the glass. Dark red and bluish-hued fruits, grilled herbs, crème de cassis and leather are some of the many notes that gradually open up. The wine is finessed and nuanced to the core. I imagine it will drink well with minimal cellaring, although it clearly also has the potential to grow in bottle. The blend is 87 % Cabernet Sauvignon, 10 % Merlot and 3 % Cabernet Franc. In 2014, the Grand Vin accounts for 38 % of production.
Score: 94+ Antonio Galloni, vinous.com, February 2017
Margaux: The 2014 Margaux is a soft, understated wine that speaks in hushed tones. Silky, delicate and understated, it offers lovely depth in a decidedly laid-back style, even by the standards of Margaux. Deceptive in its midweight structure, the 2014 is a classy wine that will likely only show its true colors with time in bottle. The wine spent 21 months in 100 % new French oak.
Score: 94+ Antonio Galloni, vinous.com, February 2017
Cos d'Estournel:
n/a (yet?)
Pichon Baron: A wine of pure sophistication and class, the 2014 Pichon-Longueville Baron exudes depth and intensity from the very first taste. Super-ripe black cherry, plum, smoke, tobacco and licorice all flesh out in the glass. This is a surprisingly ripe style for the vintage. Readers should give the 2014 at least a few years in bottle to come together.
Score: 94 Antonio Galloni, vinous.com, February 2017
Palmer: The 2014 Palmer is endowed with serious depth and intensity. Black cherry, bittersweet chocolate, spice, leather, tobacco and menthol infuse the 2014 with striking midpalate depth, unctuousness and texture. Silky, plush and polished, the 2014 will likely offer a very long window of pure drinking pleasure. It is one of the sexiest, raciest 2014s readers will come across. The blend is 49 % Cabernet Sauvignon, 45 % Merlot and 6 % Petit Verdot aged in 60-65 % new French oak.
Score: 95+ Antonio Galloni, vinous.com, February 2017
Leoville Barton: The 2014 Léoville-Barton shows remarkable freshness and overall vivacity. Succulent black cherry, plum, violet and blood orange create a distinctive combination of dark fruit and brisk, pulsating acidity. Today, the 2014 comes across as very tight and closed, which is probably good thing for the future. Readers should plan on cellaring the 2014 for at least a few years. Tasted two times.
Score: 93 Antonio Galloni, vinous.com, February 2017
HTH & Cheers,
Ollie
Yeah, well, you know, that’s just like, uh, your opinion, man.
Parfois, quand c'est trop minéral, on s'emmerde.
"Souvent, l'élégance, c'est le refuge des faibles." (Florence Cathiard)
Gibt doch ein ganz gutes Gefühl (auch wenn die Weine durch eine höhere Bewertung durch Galloni auch nicht besser werden...). Habe (neben ein paar Sauternes) ganze 5 Flaschen gesubst (Montrose, Vieux Certan und Grand Puy Lacoste - auch 95 Punkte bei Galloni), aber da scheine ich nicht ganz daneben gelegen zu haben, auch wenn mich dann doch wieder nur der Hype angesteckt hat...
Ha! Ungeahnte Aktivität zur Geisterstunde... und ich dachte, ich bin der einzige Wein-Nerd mit Schlafstörungen
Vielen Dank Euch allen für die Infos. Bei Farr Vintners hatte ich auch geschaut, aber nur das gefunden, was regulär über die erweiterte Suche nach den Kriterien Bordeaux & rot & 2014 angezeigt wird. Aber logisch, das sind nur die, die jetzt schon bestellbar sind. Auf den Trichter, dass FV im Hintergrund auch für den Rest schon die neuen AG-Punkte eingeklimpert hat und man das per Direktgoogeln dann auch findet, bin ich nicht gekommen. Bei Fine&Rare war dafür aber auch vieles zu finden.
Auf den ersten Blick war ich überrascht über das Gesamtniveau der Punkte, auch wenn inzwischen kein Geheimnis mehr ist, dass 2014 besser ist als sein anfänglicher Ruf. Beim zweiten Nachdenken ist es dann weniger überraschend: AG's Gaumen ist ja vorwiegend durch italienische Weine geprägt, und er setzt bei Bordeaux eigentlich relativ nahtlos die Bewertungsweise fort, die er auch dort anwendet. Insbesondere ist bei ihm Fülle und Fett per se kein Anlass für hohe Bewertungen. Er sieht sie auch nicht als Nachteil, aber es scheint für ihn eher zweitrangig zu sein, sobald ein gewisser "Mindestkörper" erreicht ist. Gut weg kommen tendenziell die Weine, die eine ausgeprägte, aber ausgewogene Säure- und Tanninstruktur haben und die zugleich in Nase und Textur Finesse und einen gewissen Schliff haben. Und übermäßig empfindlich gegenüber Holzeinsatz ist er offenbar auch nicht.
Wenn das halbwegs stimmt, kann ich die hohen Bewertungen einiger Weine vom rechten Ufer zumindest einmal einordnen und bekomme eine ungefähre Idee, wie die wohl sein könnten.
Trotanoy 95+
Larcis Ducasse 95
Smith Haut Lafitte (94) – „quite pretty, if a touch slender“
Angelus (94) – “heavily extracted”
Lynch Bages 94+
Rauzan Segla 94+
Pape Clement 94+
Feytit Clinet 94
Conseillante 93 - "a bit light"
Evangile 91+ - „oak is quite dominant“
Wo nichts dabeisteht, beinhaltet AG's Bewertungstext keine expliziten Kritikpunkte, sondern nur einen Verweis auf eine gewisse Lagerbedürftigkeit, bevor sich der echte Charme entfaltet.
hätte niemals gedacht, die Bdx-Bewertungen von Galloni wären von allgemeinem Interesse, dann hätte ich sie schon längst gepostet. Hier also eine Übersicht über die Weine mit den höchsten Bewertungen (ab 92 P.) und der Kommentar von AG zum Jahrgang. Wie ich finde, eine sehr lange Liste, die für mich inflationären Charakter hat:
The 2014s are generally mid-weight wines with expressive aromatics, medium-bodied structures and finessed, silky tannins. Relative to the widely accepted model of what constitutes a great vintage in Bordeaux today, the 2014s are a bit slender and lacking in both breadth and power. On the Left Bank, the late-ripening conditions favored Cabernet Sauvignon over Merlot, which manifests itself in a far greater reliance on Cabernet in many of the blends. Over on the Right Bank, quality seems to be much more tied to the characteristics of individual sites, in particular with regards to drainage. Médoc, Haut-Médoc and Fronsac are fertile hunting grounds for readers focused on value.
As a whole, 2014 is not consistently exceptional, rather it is an above average vintage with many exceptional wines. I tasted more than a few wines that showed less depth and freshness than they did from barrel. Naturally, nearly two years have passed since these wines were presented en primeur, so some degree of evolution is normal. Even so, I wonder if some of the 2014s perhaps spent too long in barrel or saw too much new oak given the mid-weight structure of the vintage as a whole. Time will be the ultimate judge of that. The best 2014s, however, point to a vintage characterized by elegance and freshness as opposed to power. We will see plenty of richness with the 2015s and likely the 2016s as well. That said, the finest 2014s are not lacking in concentration or depth, but they will need time to be at their best. These are the kind of wines that often start out slow and then gain in bottle. But a number of wines, especially in Saint-Estèphe and Pessac-Léognan, are notable for their combination of ripeness and vibrant acidity. Simply put, the finest 2014s are utterly magnificent and well worth seeking out.
Most importantly, 2014 is a very consumer friendly year. The market for Bordeaux tends to divide between those vintages that are considered ‘great’ and are therefore subject to massive price speculation, and those that are ‘average’, which are seen as much less desirable by many marker constituents. This market dynamic creates a significant opportunity for savvy consumers to pick up any number of gorgeous wines at fair prices. Two thousand fourteen is an ideal vintage for consumers who buy wines to actually drink them (because prices should mostly be favorable) and members of the wine trade who have a commitment to serving those consumers. The 2015s, and most likely also the 2016s, will be surrounded by much more market hype. Some of that enthusiasm will be warranted, some not, but what is almost certain is that both vintages will be more expensive in bottle than the 2014s.
97+ Vieux Château Certan
97 Beauséjour Héritiers Duffau-Lagarrosse
97 Clos Fourtet
97 Haut-Brion
97 Haut-Brion Blanc
97 Montrose
97 Mouton-Rothschild
97 Pichon-Longueville Comtesse de Lalande
96+ Calon Ségur
96+ Cheval Blanc
96+ La Mondotte
96 Bélair-Monange
96 Doisy-Daëne
96 Doisy-Daëne L'Extravagant
96 Domaine de Chevalier
96 Figeac
96 Haut-Bailly
96 La Gaffelière
96 Lafleur-Pétrus
96 Latour
96 Pavie
96 Pavie Macquin
96 Pavie-Decesse
96 Pavillon Blanc
96 Troplong Mondot
95+ Canon La Gaffelière
95+ Cos d'Estournel
95+ Ducru-Beaucaillou
95+ Hosanna
95+ La Mission Haut-Brion
95+ Lafleur
95+ Les Carmes Haut-Brion
95+ Léoville-las-Cases
95+ Palmer
95+ Pontet-Canet
95+ Trotanoy
95 Ausone
95 Grand Puy Lacoste
95 La Mission Haut-Brion Blanc
95 Larcis Ducasse
95 Latour à Pomerol
95 Léoville Poyferré
95 Petit Gravet Aîné
95 Péby Faugères
95 Suduiraut
95 Valandraud
95 d'Yquem
95 de Rayne Vigneau
94+ Canon
9 Certan de May
94+ Clinet
94+ Clos L'Eglise
94+ Lafite-Rothschild
94+ Lynch-Bages
94+ Malartic-Lagravière
94+ Margaux
94+ Pape Clément
94+ Rauzan-Ségla
94 Angélus
94 Barde-Haut
94 Bellevue-Mondotte
94 Beychevelle
94 Clos Saint Julien
94 Doisy-Védrines
94 Domaine de Chevalier Blanc
94 Feytit Clinet
94 Fleur Cardinale
94 Gloria
94 L'If
94 La Marzelle
94 Lascombes
94 Marojallia
94 Pichon-Longueville Baron
94 Prieuré-Lichine
94 Rieussec
94 Sansonnet
94 Smith Haut Lafitte
94 Smith Haut Lafitte Blanc
94 Talbot
94 des Fougères - Clos Montesquieu
93+ Malescot Saint Exupéry
93 Bonalgue
93 Branaire Ducru
93 Clerc Milon
93 Coutet
93 Faugères
93 Faurie de Souchard
93 Fombrauge
93 Forts de Latour
93 Gazin Rocquencourt
93 Haut Nouchet
93 L'Aura de Cambon
93 La Conseillante
93 Lafaurie-Peyraguey
93 Lagrange
93 Le Clarence de Haut-Brion
93 Les Hauts de Smith Blanc
93 Léoville-Barton
93 Marquis d'Alesme - Becker
93 Pape Clément Blanc
93 Poesia
93 Quintus
93 Rol Valentin
93 Rouget
93 Saint-Pierre de Corbian
93 Villemaurine
93 d'Armailhac
92+ Bellefont-Belcier
92+ Clos de l'Oratoire
92+ Godeau
92+ Grand Corbin Despagne
92+ Grand Mayne
92+ La Clotte
92+ La Dame de Montrose
92+ Petit-Village
92 Acte 6
92 Alter Ego
92 Beau-Séjour Bécot
92 Bel-Air
92 Bourgneuf
92 Brane-Cantenac
92 Cantemerle
92 Cantenac Brown
92 Cap de Faugères Mouleyre
92 Capbern
92 Chapelle d'Ausone
92 Clos Dubreuil
92 Clos Les Grandes Versannes
92 Clos Puy Arnaud
92 Clos de la Vieille Eglise
92 Croix de Beaucaillou
92 D'Arcins
92 Dalem
92 Dassault
92 Enclos Tourmaline
92 Fonbadet
92 Franc-Mayne
92 Gazin
92 Gazin Rocquencourt Blanc
92 Gracia
92 Graveyron Poujeaux
92 Haut Batailley
92 Haut Coulon
92 Haut-Carles
92 Haut-Condissas
92 Haut-Marbuzet
92 Haut-Peyraguey
92 Jean Faure
92 L'Enclos
92 La Dominique
92 La Grave
92 La Gurgue
92 La Parde de Haut-Bailly
92 La Tour Blanche
92 La Vieille Cure
92 Le Clarte de Haut-Brion
92 Le Petit Haut Lafitte
92 Le Petit-Mouton
92 Le Thil
92 Les Pagodes de Cos
92 Magrez-Fombrauge
92 Marquis de Calon Ségur
92 Marquis de Terme
92 Meyney
92 Nenin
92 Ormes de Pez
92 Petit Cheval
92 Petit-Figeac
92 Reserve de La Comtesse
92 Tronquoy-Lalande
92 Virginie de Valandraud
92 Yon-Figeac
92 de Pez
92 de Pressac
vielen Dank fuer diese Infos! Interessant finde ich diese beiden Stellen:
Antonio Galloni hat geschrieben:Relative to the widely accepted model of what constitutes a great vintage in Bordeaux today, the 2014s are a bit slender and lacking in both breadth and power.
Antonio Galloni hat geschrieben:That said, the finest 2014s are not lacking in concentration or depth, but they will need time to be at their best.
Ob ich Montrose jemals zu Lebzeiten auf dem Hoehepunkt erleben werde? Ich bin ja schon 45.
Cheers,
Ollie
Yeah, well, you know, that’s just like, uh, your opinion, man.
Parfois, quand c'est trop minéral, on s'emmerde.
"Souvent, l'élégance, c'est le refuge des faibles." (Florence Cathiard)
harti hat geschrieben: Wie ich finde, eine sehr lange Liste, die für mich inflationären Charakter hat:
Da kann ich dir nur zustimmen. Das erinnert ein bisschen an Parker und 2008. Für mich verlieren solche Einschätzungen immer mehr an Relevanz, bei der Punkteflut geht jegliche Differenzierung verloren.
vielen Dank! Ja, ich hätte mal gleich Dich fragen sollen, hätte viel Zeit gespart Aber man kann ja auch nicht immer nur schnorren gehen...
Ja, ein wenig inflationär ist das schon. Ich ziehe einfach mental 2 Punkte ab, dann kommt's für mich eher hin. Ich finde aber nicht, dass die Differenzierung dabei verloren geht - ich finde, bei Galloni ist es wenigstens nicht so wie bei anderen (WS usw), dass alle Chateaux einer Stufe der Klassifikation fast gleich bewertet werden. 97 für Mouton und 94 für Margaux sind immerhin mal ein Unterschied. So zieht sich das ganz gut durch. Comtesse 97 - Baron 94. Oder am anderen Ufer noch klarer: VCC 97 - Evangile 91. Und wenn man die Texte liest, versteht man auch fast immer, warum er so wertet.
Und was mir in der momentanen Situation eigentlich am hilfreichsten erscheint: Man bekommt auch im bezahlbareren Spektrum ein paar klare Hinweise, welche Weine er für besonders gut gelungen hält. Wenn ich z. B. 94 für Talbot oder Gloria sehe, dann kann ich immerhin mal gezielter nachlesen, wie er dazu kommt, und mir überlegen, ob ich seiner Sicht da folge. (Oder 93 bei Lagrange, oder 92 bei Meyney und Ormes de Pez, ...)
Ich persönlich bastele mir mit solchen positiv auffälligen Kandidaten eine kleine "watchlist" und schaue dann, ob noch der eine oder andere weitere Verkoster auch Positives sagt. (Den Abgleich mit der eigenen stilistischen Präferenz macht man ja unabhängig davon sowieso.) Insofern finde ich das - trotz aller Zweifel, die man haben kann - trotzdem hilfreich.
Trinkfreude hat geschrieben:
Ja, ein wenig inflationär ist das schon. Ich ziehe einfach mental 2 Punkte ab, dann kommt's für mich eher hin. Ich finde aber nicht, dass die Differenzierung dabei verloren geht ...
Hallo Jürgen,
den Punkteabzug muss man bei Galloni immer machen, selbst bei den Piemonteser-Weinen. Er greift halt gern in die oberen Schubladen. (Bin schon gespannt, wieviel 100-Punkter es bei den 2013er Barolo geben wird ).
Ich gebe zu, ich habe mich spontan auch zu einigen Käufen hinreißen lassen (Grand Puy Lacoste, Dom. de Chevalier). Auch Petit Gravet Ainé habe ich bestellt, den ich bisher noch nie probiert habe. Der Preis (30 €), die Bewertung (95 P.), die Rebsortenzusammensetzung (40% Merlot, 60% Cabernet Franc) und die biodynamische Produktionsweise waren hier ausschlaggebend. Galloni schreibt:
Stunning Cabernet Franc-infused aromatics make a strong first impression in the 2014 Petit Gravet Aîné. Just as remarkable from bottle as it was from barrel, it exudes class and finesse. Cool, bracing notes from the Franc buttress a core of dark fruit, rose petal, leather and flowers. The creamy, enveloping finish only adds to the wine's considerable appeal. This is fabulous wine from proprietor Catherine Papon-Nouvel.